HTML

Vén Muskétás

Versek, novellák, scifi, fantasy, közélet, gyorstüzelő megjegyzések

Friss topikok

  • L. N. Peters: Hogyne! "Sumér és magyar?" (2014.07.28. 09:50) Itt minden szláv?
  • CiliCili: Tetszik...:) (2013.12.09. 12:57) A makrancos barát
  • L. N. Peters: @Bicepsz Elek: Az állítás és az indoklás között nincs kohézió. Mitől lenne demagóg? Mi benne a dem... (2012.12.03. 19:38) A jószívű Bismarck
  • L. N. Peters: @tesz-vesz: Köszönöm - nagyon érdekes! (2012.11.23. 21:40) Szerelem és líra - LII.
  • L. N. Peters: @tesz-vesz: Igen, határozottan úgy tűnik. Ez egy mesterségesen lebutított ország. (2012.11.09. 20:56) Szerelem és líra - L.

Linkblog

Alternatív történelem - XIX.

2011.03.14. 00:44 L. N. Peters

Mivel az összeesküvés-elméletekről azóta új esszésorozatot indítottam, most visszatérek az eredeti témához.

Az alternatív történelem olyan műfaj, amely a történelemben a személyes felelősséget keresi. Az eddigi posztokban arról beszéltem, hogy az újkorban a históriát igyekeztek úgy értelmezni, mintha az valami arctalan, megfoghatatlan, de kérlelhetetlen pontossággal érvényesülő folyamat volna, amelybe nemcsak az egyes embernek, de általában véve az embernek sincs semmi beleszólása. Ennek jegyében hárították a történelem irányításának ódiumát a végzetre, szükségszerűségre – vagy éppenséggel Istenre. Levették az emberről a történelem alakításának felelősségét.

A filozófia ezt természetesen nem hagyhatta, soha nem is hagyhatja szó nélkül. Lehetetlen, hogy ne legyünk felelősek azért, amelyben élünk.

Minden emberi cselekvés alapvető problémája a szabad választás lehetősége. Ha az embernek lehetősége van különböző alternatívák közül szabadon választani, akkor létezik szabad emberi cselekvés; ha azonban nem, ha az ember minden cselekvését valamiféle szükségszerűség irányítja, nem beszélhetünk szabad emberi cselekvésről. Ennek filozófiai megnevezése a szabad akarat léte vagy hiánya.

Az alternatív történelem műfaja lényegében a szabad akarat fogalmát kéri számon a történelmen.

A szabad akarat fogalmáról természetesen nem hétköznapi, hanem filozófiai értelemben beszélünk; ilyen értelemben a szabad akarat azt jelenti, hogy az ember a létező világban a sorsát magasabb értelemben voltaképpen maga irányítja; ilyen felfogásban a szabad akaratról való lemondás is a szabad akarat tulajdonképpeni megnyilvánulása.

A szabad akarat természetesen sohasem lehet abszolút; nem jelenti a többi szabad akarat sérelmére történő “szabad” döntés lehetőségét, és nem is nem egyenlő a szeszélyek szabad kinyilvánításával: sőt ez voltaképpen nem más, mint a szabad akarat elfecsérlése, vagyis a szabad akaratról való lemondás. A szabad akarat ellentéte a szituációktól vagy valamiféle emberen kívül létező konkrét vagy elvont objektumtól való függésbe történő belenyugvás.

A hétköznapi életben az emberek — ha direktben nekik szegezzük a kérdést — általában tagadják a szabad akarat létezését, és az iskolában beléjük nevelt fogalmakkal — szükségszerűség, gazdasági kényszer stb. — mint a végzet különböző modern elnevezéseivel dobálóznak, mert így képzelik magukat “felvilágosultnak”. Érdekes módon azonban, ha a kérdést közvetetten tesszük fel, a nagy többség mégis meg van győződve a szabad akarat létezéséről. Ha ugyanis arról van szó, hogy felelősségre kell-e vonni a bűnösöket, el kell-e számoltatni a gazdasági vezetőket, politikusokat tetteikről, vagyonuk eredetéről stb., a nagy többség kapásból és mély meggyőződéssel igennel válaszol. Nem veszik észre, hogy itt ugyanannak a kérdésnek két különböző oldaláról van szó: felelőssége filozófiai értelemben csak annak az embernek lehet, aki szabadon cselekszik. Senki sem tételezi fel, hogy a nagy vagyonok “isteni elrendelés” vagy “gazdasági kényszer” passzív következményei, azt sem hogy a bűncselekményt bárki is az “eleve elrendelés” vagy a gazdasági végzet kényszerítő erejénél fogva követte volna el; és nincs olyan bíróság, amely egy erre alapozott érvelést egy pillanatig is komolyan venne. Minden jog alapja a felelősség elve.

A náci “Endlösung” (Endlösung der Judefrage, a zsidókérdés végleges megoldása = a zsidó lakosság legyilkolásának náci “terminus technikusa”) hírhedt irányítója, Adolf Eichmann a jeruzsálemi bíróság előtt hiába hivatkozott szabad akaratának hiányára; arra, hogy minden tettét parancsra követte el, és a parancs teljesítése alól nem volt módja kibújni. A bíróság dokumentumok óriási tömegének felhasználásával bebizonyította: német katonák és tisztek tízezrei voltak képesek szabad akarattal bíró lények módjára cselekedni a háború legnehezebb körülményei között is, vállalva a parancs nem teljesítésének kockázatát, amikor a hasonló parancsok végrehajtása elől kitértek, azokat megtagadták, elszabotálták, vagy éppen nem vállalták a bennük foglaltak végrehajtását; és ez nem vezetett maguk és családjuk fizikai megsemmisítéséhez, hanem igen jelentős százalékban túlélték a háborút. A bíróságon megállapították Eichmann felelősségét, a tömeggyilkost minden vádpontban elmarasztalták, halálra ítélték, és az ítéletet végrehajtották. Ez arra példa, hogy még a szabad akaratról való végletes lemondás sem mentesíti az egyént a szabad akarattal járó felelősség kényszerű vállalása alól.

A szabad akaratról való lemondás, vagy annak elvi elutasítása mögött mindig az egyéni felelősség tagadása rejlik. Az egyéni felelősség mérhetetlenül nagy morális kötelezettségekkel jár, megszabadulni tőle csak úgy lehet, ha magunk helyett valamiféle személyes vagy személytelen emberfeletti erőre ruházzuk át.

Az objektivitás hajszolása mögött általában ez rejlik.

“Olyan kényelmes, ha kiskorúak vagyunk.” – mondja Immanuel Kant.

Lemondunk előjogunkról, hogy önmagunk törvényhozói lehessünk, és örök, emberen túli, égből pottyant törvényekben hiszünk, mert azt állítjuk, változtathatatlan formában leltük meg őket, és azt szeretnénk, ha részünk lenne az Üzenet érinthetetlenségében, amelynek meglelői és követői vagyunk. Az a megnyugvás, amelyet az általános érvény, időtlenség és szükségszerűség eszméi keltenek bennünk, a biztonság felfokozott érzéséből ered.”

(A.  HAUSER)

A “szükségszerűség” elve hamis biztonságot teremt: nem vagyok felelős azért, ami a világban történik. A XX. század erre a példák végtelen bőségét nyújtotta.

Az alternatív történelem olyan eszközökkel rendelkezik, amelyek kiragadhatják az embert a felelősségét végzetre, szükségszerűségre hárító hamis gondolat-építményekből.

Folytatása következik.

19 komment

Címkék: történelem esszé alternatív

A bejegyzés trackback címe:

https://lnpeters.blog.hu/api/trackback/id/tr732737173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.03.14. 11:17:04

Nem nagyon hiszek ebben az alternatív történelem izében, bár a többi részt még nem olvastam. Ez csak egy fajta kulturális(?) kiterjesztése annak az egyébként minden, akár zárt közösségben meglévő alapproblémának, hogy mi az erkölcs. Itt és most egy néhány lelkes faluban, egy szektában, egy paradicsomi luxusüdülőben is lehet rosszul dönteni és elbukni akár úgy is, hogy annak a jövőbeni közösségekre is hatása lesz.
Az meg a történelemben és akár mai napi kortárs közösségekben is létező probléma, hogy rosszul, vagy inkább hiányos, esetleg tudatosan(vagy tudat alattilag) szelektált információkra alapozva ítélik meg bizonyos problémáikat, konfliktusaik eredetét és ez alapján (is) választják meg vezetőiket, akik joggal hivatkoznak sok esetben az idő korlátos voltára; dönteni, lépni kell itt és most. Nem lehet kivárni, amíg teljes közmegegyezés alakul ki akár a napi politikát befolyásoló történelmi kérdésekben. Az ilyen döntések viszont már a politikusok döntései, még ha a mögöttük állókra is hivatkoznak.
Ezért is van(talán) az az ellentmondásos helyzet, hogy noha a törvény mindenhol elutasítja a kollektív bűnösséget, az egyének(vigyázat, a döntéshozók is egyének) körében informálisan népszerűnek mondható ez az elv is. Ugyanakkor megnyugtató válasz a holokauszt, vagy a kommunizmus bűneinek megítélése kérdésében is csak a felszínen van(nincs:P). Valójában ezek állandó viták, állítások és tagadások tárgykörei.
Akár milyen szemléletű a történelem, ha az emberek egy jelentős része bizonyos múltbeli történéseket, amiknek egyébként a mai civilizációnkra jelentős befolyása van egyszerre tud hőstettként, más összefüggésekben viszont mögöttes erők számító haszonszerző magatartásának eredményeként nyugtázni, úgy hogy az abban közvetlenül résztvevők (igen is hősök!:P) félrevezetettek és nincs egyéni felelősségük a történtekben, valamint minden civilizációs következményről ezek a csoportok tehetnek, tehát a civilizációs következményeket is az ő szándékaik alakították, így az egyéneknek ezeknek még a jövőbeni alakulása szempontjából sincs felelőssége:P, addig van miről vitatkozni:P(csak van-e értelme?).

Bokortalan Lajtalan · http://facebook.com 2011.03.14. 13:30:35

"Ha ugyanis arról van szó, hogy felelősségre kell-e vonni a bűnösöket, el kell-e számoltatni a gazdasági vezetőket, politikusokat tetteikről, vagyonuk eredetéről stb., a nagy többség kapásból és mély meggyőződéssel igennel válaszol."

Ahogy arra is sokan igennel válaszolnának, hogy el kell-e altatni egy emberekben komoly kárt tett kutyát, holott a kutyának nem hiszem, hogy sokan tulajdonítanának szabad akaratot.
A felelősség meghatározása gyakorlati kérdés. Azért zárják börtönbe vagy végzik ki a gyilkost, hogy ne öljön megint, és hogy mások is elrettenjenek. Azért számoltatják el a politikusokat (illetve tennék meg egy működőképes országban), hogy ne legyen még korruptabb a rendszer. Stb., stb.
A szabad akarat logikailag lehetetlen. Olyan spekuláció, amit nem bizonyított senki, mégis sokan természetesnek tartják, és ennek elsősorban vallási háttere van.

Lev Alekszejevics Nyunyeszkij · http://evacuo.blog.hu/ 2011.03.14. 14:22:06

A témáról igen kimerítő és ennél talán mélyebb és sokoldalúbb elemzést találsz Tolsztojnál, a Háború és Béke utolsó 20-30 oldalán.

Lev Alekszejevics Nyunyeszkij · http://evacuo.blog.hu/ 2011.03.14. 14:33:04

(röviden és sarkítva: minden emberi cselekvés, megtörténte után, a múlt részeként értelmezve a környezet által determináltnak, elrendeltnek és szükségszerűnek tűnik, megtörténte előtt pedig a szabad akarat megnyilvánulásának, mint a megjósolhatatlan és ki nem számítható jövő részének, amelyben az emberi tényező az ismeretlen. Mint mindig-legalábbis Tolsztoj szerint-a valódi igazság a két részigazság párhuzamos érvényéből, egyidejűségéből adódik, mint látszólagos paradoxon, vagy "mobilis tény"...egyébként a döntés pillanata, mint olyan, nem rendelkezik időbeli vagy akár pszichológiai kiterjedéssel, értelmezéskor kizárólag két szempont, két megközelítési módszer, (két egyenes) metszéspontjaként fogható fel)

Bokortalan Lajtalan · http://facebook.com 2011.03.14. 15:07:56

"...megtörténte előtt pedig a szabad akarat megnyilvánulásának, mint a megjósolhatatlan és ki nem számítható jövő részének, amelyben az emberi tényező az ismeretlen."

Tehát a "szabad" pusztán annyit jelent, hogy "gyakorlatilag kiszámíthatatlan"?

wirth6 2011.03.14. 15:08:02

@Bokortalan Lajtalan: De az elrettentésnek is csak akkor van értelme, ha feltételezzük, hogy a jövőbeli elkövetők szabad akaratukból ölnek. Hiszen ha nem az ő döntésükön múlik, hogy ölnek-e vagy sem, akkor az olyan megfontolások, hogy mi lesz a tettük következménye nem hatnak arra, hogy elkövetik-e a gyilkosságot, vagy sem.
Raádásul ha nincs szabad akarat, és a gyilkosság eleve elrendelve történt, mi okunk lenne valószínűbbnek feltételezni azt, hogy aki már gyilkolt később is gyilkolni fog, mint azt, hogy valaki olyan fog gyilkolni, aki még soha nem tette?

Lev Alekszejevics Nyunyeszkij · http://evacuo.blog.hu/ 2011.03.14. 15:20:25

@Bokortalan Lajtalan: Ez áll a véletlenre is (amiben hiszünk, vagy nem hiszünk:)..mivel ma PI-nap van, mondjuk azt hogy hiszünk), úgyhogy önmagában nem ennyi a meghatározás. A "szabad" nagyon terhelt szó, idealisztikus és mindenféle ráragadt mellékzöngével csengő, úgyhogy igazából nem is szabadna beszélni róla. A leghelyesebb, ha ki-ki elsősorban és kizárólag magára alkalmazza a módszert..az indusok azt mondják, mindenki számoljon a tette következményeivel-és ebben benne foglaltatik a determinált jövő és a szabad akarat felelőssége is. A kérdésnek egyébként sokkal több dimenziója létezik, a racionális értelmezés, mint mindig, két dimenziós, ezért jut paradoxonokra.

Bokortalan Lajtalan · http://facebook.com 2011.03.14. 15:46:28

@wirth6: "...ha nem az ő döntésükön múlik, hogy ölnek-e vagy sem, akkor az olyan megfontolások, hogy mi lesz a tettük következménye nem hatnak arra, hogy elkövetik-e a gyilkosságot, vagy sem."

Az ő döntésükön múlik, arról van szó, hogy ez a döntés determinált a külvilág által. Az elrettentés célja az, hogy ad egy olyan plusz ingert, ami ideális esetben determinálja azt a döntést, hogy az illető mégsem öl.

"...ha nincs szabad akarat, és a gyilkosság eleve elrendelve történt, mi okunk lenne valószínűbbnek feltételezni azt, hogy aki már gyilkolt később is gyilkolni fog, mint azt, hogy valaki olyan fog gyilkolni, aki még soha nem tette?"

Erre is hasonló a válasz: nem arról van szó, hogy a gyilkosnak ne lenne személyisége, amiből következtetéseket lehetne levonni, hanem arról, hogy ezt a személyiséget a külvilágból érkező ingerek összessége határozza meg. Épp akkor nem feltételezhetnénk valószínűbbnek egy ilyen összefüggést, ha lenne szabad akarat (bár ez bajos gondolatkísérlet, hiszen ez logikailag lehetetlen), hiszen akkor a gyilkos hajlamú is minden pillanatban eldönthetné szabadon, hogy fogja magát és nem gyilkol.

@Lev Alekszejevics Nyunyeszkij: 2A "szabad" nagyon terhelt szó..."

Ez a baj ezzel. Ha lebontjuk róla ezeket a terheket és így próbáljuk definiálni a szabad akaratot, akkor csak valamiféle pontszerű, értelmezhetetlen fantom marad belőle.

"...a racionális értelmezés, mint mindig, két dimenziós, ezért jut paradoxonokra."

Értelmezés eleve csak racionális lehet, máskülönben már nem értelmezés. Bár itt megint belefutunk egy definíciós kérdésbe, hogy ki mit ért racionális alatt.

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2011.03.14. 15:55:46

A buddhizmus szerint mindenki maga felelős a tetteiért, nincsen kifogás. Sőt, mivel mindenki ok okozat következményeként létezik, ezért bizonyos régebbi okokat, amik a személyen kívül állnak is vállalni kell. Ezt szokták 'karma' néven emlegetni.
Ebből következik, hogy nem létezik fenyegetés. Ha valaki fenyegetés hatására okoz kárt másnak, azért ő a felelős. Viszont,ha a fenyegető károkat okoz, mert a megfenyegetett nem engedelmeskedik, akkor azért nem felelős.

Lev Alekszejevics Nyunyeszkij · http://evacuo.blog.hu/ 2011.03.14. 16:38:02

@Bokortalan Lajtalan: Az a baj az ilyen pontszerű fantomokkal hogy akárhogyan is nézed, a világ tengelyei...a tengely, ami nem forog, pont, ami változatlan, mégis dinamikus paradoxon, "mobilis tény"...az értelmezéssel kapcsolatban igazad van, most nem tudnék jobb kifejezést találni: de a problémát más síkon, ha tetszik érzelmileg is "értelmezed", definiálod, sőt, ha szigorúan vesszük, sokkal inkább definiálod érzelmileg, mint racionálisan...érdekesség: érzelmi definíciódnak őszinte párja a világnézeted, amennyiben kételkedsz a szabad akaratban, a dolog szépséghibája, hogy akaratlanul is vétesz saját törvényed ellen, mert feltételezel bizonyos szabad akaratot, ha másképp nem-mint Tolsztoj mutatja-az eljövendőkre vetítve. Persze teljes szabadság nincs és nem is lesz soha, de ezt nem állította senki:)

L. N. Peters 2011.03.14. 17:01:09

@Vitáz van Bánegressy: Pontosan ezek azok a kérdések, ahol az alternatív történelem műfaja sokat segíthet.
Fel kell vezetni egy másik lehetőséget - mert mindig van másik.
Nekünk a történelmet úgy próbálták tanítani, hogy az félezer éve kényszerpályák halmaza. Ha elhisszük - nincs jövőnk.

L. N. Peters 2011.03.14. 17:02:40

@Bokortalan Lajtalan: Nem hiszem. A szabad akarat az emberi erkölcs létmódja.

L. N. Peters 2011.03.14. 17:04:47

@Lev Alekszejevics Nyunyeszkij: A világról elég keveset tudunk. Scifi íróként nem tartom elképzelhetetlennek a párhuzamos idősíkok létezését (vö. húrelmélet).

L. N. Peters 2011.03.14. 17:06:22

@wirth6: Bravó! Ez a fejtegetés leginkább a determinizmust hozza nehéz helyzetbe. Azt gondolom, az emberiség nem létezhet a felelősség elve nélkül.

Lev Alekszejevics Nyunyeszkij · http://evacuo.blog.hu/ 2011.03.14. 17:16:25

@L. N. Peters: Túl sok lényegi újdonság nincs az ember horizontján, maga keretein belül elérhető (de nem birtokolható és teljes egészében megérthető!) az ember számára az, ami lényegi, a többi meg mind toldalék, és pszichológia...az elméleti fizikát ne nagyon keverjük ide, nem vagyok eléggé tájékozott etéren, de Einstein tudjuk, megenged bizonyos dolgokat elméletben, valamint kitalál is, és a megengedett határokon belül sok érdekes elmélet láthat napvilágot, majd süllyedhet el...a párhuzamos idősíkok elmélete mindenesetre ellentmond annak, amit szabad akaratnak hívunk.

L. N. Peters 2011.03.14. 19:35:07

@Lev Alekszejevics Nyunyeszkij: Nem hinném, hogy megérthető volna. A teremtés (vagy ha úgy tetszik: az emberré válás) folyamata még nem fejeződött be, be. Sőt.

L. N. Peters 2011.03.14. 19:36:38

Nagyon sok érdekes és értékes gondolatot mondtatok.

Kezdek arra a meglátásra jutni, hogy indítanom kellene itt egy esszé-sorozatot a szabad akaratról.

Ott tudnék érdemben mindenre felelni.
süti beállítások módosítása