HTML

Vén Muskétás

Versek, novellák, scifi, fantasy, közélet, gyorstüzelő megjegyzések

Friss topikok

  • L. N. Peters: Hogyne! "Sumér és magyar?" (2014.07.28. 09:50) Itt minden szláv?
  • CiliCili: Tetszik...:) (2013.12.09. 12:57) A makrancos barát
  • L. N. Peters: @Bicepsz Elek: Az állítás és az indoklás között nincs kohézió. Mitől lenne demagóg? Mi benne a dem... (2012.12.03. 19:38) A jószívű Bismarck
  • L. N. Peters: @tesz-vesz: Köszönöm - nagyon érdekes! (2012.11.23. 21:40) Szerelem és líra - LII.
  • L. N. Peters: @tesz-vesz: Igen, határozottan úgy tűnik. Ez egy mesterségesen lebutított ország. (2012.11.09. 20:56) Szerelem és líra - L.

Linkblog

Szerelem és líra - XXIX.

2012.06.08. 00:24 L. N. Peters

Huszonkilencedik rész

 

Ha a felvetett kérdésekre választ akarunk kapni,  ideje alaposabban szemügyre vennem a líra fogalmát.

 

Mi az hogy líra? Mely művek tartoznak a líra műneméhez?

 

Az elsőre triviálisnak tűnő kérdés megválaszolása nem is olyan könnyű. A jelenleg a líra műneméhez sorolt szövegek sokfélesége formai és tartalmi értelemben is elképesztő; formailag a szigorúan formától a teljes formátlanságig terjed. Ha a tartalmat vizsgáljuk, esztétikai, filozófiai vagy poétikai vonatkozásban még nagyobb a zűrzavar.

 

Feltűnő, hogy minden műnem között éppen a líra van a legkevésbé definiálva. Nem mintha nem történtek volna – és nem történnének ma is – kísérletek a definiálására, de ezek a meghatározások nem képesek felölelni a lírához sorolt szövegek teljességét. A legtöbbjük – akár a lyukas szita – figyelmen kívül hagyja a lírai műalkotások túlnyomó többségét.

 

A definíciók problematikusak, ugyanakkor a lírát szerető embernek soha nincsenek nehézségei, ha érzései alapján akarja felismerni a lírai művet. Ez azért is nagyon figyelemre méltó, mert a hétköznapi emberek soha egyetlen korban sem várták el semmiféle irodalmi infrastruktúrától, tekintélytől vagy hatóságtól, hogy meghatározza a számukra, mely művek sorolhatók a lírához – és mely művek hordoznak lírai minőséget.

 

A hétköznapi ember ezt ma sem teszi. A kánonra sem ad sokat – ő alkot kánont önmaga számára. Mindig érzés alapján.

 

Mindezek alapján valószínűnek tűnik, hogy a líra a többi műnemnél sokkal bensőségesebb viszonyban van az emberi érzelmekkel.

 

Így sem könnyebb a definiálása.

 

Ha a lírai költészet történetét hívjuk segítségül, mindenképpen meg kell állapítanunk, hogy a múltban a lírai műalkotásukat a leggyakrabban a formájuk alapján határozták meg. A líra hétköznapi jellemzője a nagyon kötött, szigorú, ritmusos hangzást adó forma.

 

A hétköznapi ember, ha lírai műről beszél, ez alatt olyan szöveget ért, amelynek a formája verses, a tartalma pedig neme elbeszélő. Az a meghatározás csak első hangzásra tűnik felületesnek, valójában sokkal többet ér, mint a gyakorlatban teljesen használhatatlan tankönyvi definíciók.

 

Elvileg nem kötelező ugyan, hogy a lírai szövegnek szigorú formája legyen, a gyakorlatban azonban ezt elvárjuk tőle. A szigorú, kötött és ezért rendkívüli tömörségre hajlamos verses szöveg sokkal alkalmasabb a lírai mondanivaló kifejezésére, mint a szétfolyó, nyúlós-nyálkás, bőbeszédű próza.

 

 A líra forma általi meghatározottsága a literatúra legnagyobb titkai közé tartozik.

 

Folytatása következik.

51 komment

Címkék: tanulmány esszé

A bejegyzés trackback címe:

https://lnpeters.blog.hu/api/trackback/id/tr684572761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CiliCili 2012.06.08. 23:38:35

Szép estét Laci!
Örülök, hogy itt is alkalmam van Hozzád szólni...
Valóban kulturált hely ez itt.

CiliCili 2012.06.08. 23:40:13

Itt megtalálsz adott esetben engem...
Ez egyelőre az egyetlen helyem..

vonzokaregiek.blog.hu/2011/05/14/title_1620104#comments

L. N. Peters 2012.06.08. 23:41:58

@CiliCili: Köszönöm, hogy idejöttél, drága Cilikém!

CiliCili 2012.06.08. 23:44:05

@L. N. Peters:

Élmény Melletted lenni, drága Lacim!

CiliCili 2012.06.08. 23:52:03

@L. N. Peters:

Igen, nagyon pontosan fogalmaztad meg...

"Mindezek alapján valószínűnek tűnik, hogy a líra a többi műnemnél sokkal bensőségesebb viszonyban van az emberi érzelmekkel."

CiliCili 2012.06.08. 23:54:08

@L. N. Peters:

Ez a megállapítás is nagyon a Tiéd!
Tetszik..:))

"A szigorú, kötött és ezért rendkívüli tömörségre hajlamos verses szöveg sokkal alkalmasabb a lírai mondanivaló kifejezésére, mint a szétfolyó, nyúlós-nyálkás, bőbeszédű próza."

L. N. Peters 2012.06.08. 23:55:07

@CiliCili: EZ alapprobléma. Ennek alapján szeretném tisztázni a kérdést, utána továbbvinni a logikáját. Azt hiszem, ezen gondolatok némelyike be fog szüremleni a másik tanulmányomba is.

L. N. Peters 2012.06.08. 23:58:14

@CiliCili: Nagyon szeretek darabot írni - versben.
A verses szöveg rendet tart a színpadon akkor is, ha nem versszerűen hangsúlyozzák.

CiliCili 2012.06.08. 23:58:52

@L. N. Peters:

Ismét csak azt tudom mondani, hogy nagyon kemény fába vágtad azt a bizonyos fejszét!

CiliCili 2012.06.08. 23:59:36

@L. N. Peters:

Érdekes...ezt így még nem hallottam, viszont van benne igen nagy igazság!

L. N. Peters 2012.06.08. 23:59:52

@CiliCili: Igen, de valahogy én mindig kemény fába vágom...

CiliCili 2012.06.09. 00:00:37

@L. N. Peters:

Laci, ez is igaz!
Vonzod a keményfát...

L. N. Peters 2012.06.09. 00:00:49

@CiliCili: Mert van a verses szövegben autonómia, míg a prózaiban nincs.
A vers ritmus - mint a szívdobogás. Az Élet jelképe, míg a próza - káosz.

CiliCili 2012.06.09. 00:09:00

@L. N. Peters:

Érdekes ezt Tőled olvasni, amikor prózával is foglalkozol...

L. N. Peters 2012.06.09. 00:11:35

@CiliCili: Vonzom, a csuda vigye el...

L. N. Peters 2012.06.09. 00:13:44

@CiliCili: A próza másra való - regényre, novellára, esszére.

CiliCili 2012.06.09. 00:15:59

@L. N. Peters:

Igen...
Az éjszaka pedig arra való, hogy lefeküdjünk...
Itt elköszönök..
Jó éjt, Lacim!

L. N. Peters 2012.06.09. 00:17:05

@CiliCili: Jó éjt Neked is, drága Cilikém!

CiliCili 2012.06.09. 00:20:07

@L. N. Peters:

Köszönöm, meglesz...
Eléggé fáradt vagyok hozzá.
A holnapi viszont találkozásig...minden szépet, Lacim!

CiliCili 2012.06.09. 13:11:41

@L. N. Peters:

Laci!

Itt van avatarod, a Szőke nőnél nincs?
Vén Muskétásnak nem jár avatar?

Hajaj!

L. N. Peters 2012.06.09. 13:38:56

@CiliCili: Nem igazán értem, de azt se mondhatom, hogy sokat foglalkoztam ezzel...

CiliCili 2012.06.09. 13:41:53

@L. N. Peters:

Semmi gond vele nekem!
A lényeg, a lényeg! :))

CiliCili 2012.06.09. 13:53:17

@L. N. Peters:

Örülök, hogy sokadszorra, mi több, szinte mindenben, így ebben is egyetértünk...
Remek!

L. N. Peters 2012.06.09. 13:54:38

@CiliCili: Én is örülök, Cilikém!

CiliCili 2012.06.09. 14:14:01

@L. N. Peters:

Lacim, ez a barátság alapja!
Ez az alfája és az omegája...

L. N. Peters 2012.06.09. 14:52:37

@CiliCili: Örülök, hogy a Barátom vagy, drága Cili!

CiliCili 2012.06.09. 15:38:54

@L. N. Peters:

Én is örülök neki nagyon...
Látom, szállingóznak át a blogteresek...
Remélhetőleg, a színvonal nem csökken majd tőlük.
..vagy nem nagyon!

L. N. Peters 2012.06.09. 15:48:27

@CiliCili: Emelkedni biztosan nem fog...

CiliCili 2012.06.09. 15:57:52

@L. N. Peters:

Ne légy pesszimista, drága Laci!
Hátha?

L. N. Peters 2012.06.09. 16:02:40

@CiliCili: Nem hiszek benne. Az itteni színvonal alaptól nem rossz.

CiliCili 2012.06.09. 16:06:02

@L. N. Peters:

Igen, mert itt nincs friss hozzászólás, és nem tudják lerohanni azt, akit éppen akarnak!

L. N. Peters 2012.06.09. 16:13:18

@CiliCili: Ne becsüld el azért a hülyeség hatalmát.

L. N. Peters 2012.06.09. 16:55:49

Diadalmasan szaporodó erő.

L. N. Peters 2012.06.09. 16:59:03

@CiliCili: Meg igazából - nem is nyerő.

CiliCili 2012.06.09. 17:14:27

@L. N. Peters:

Ezért beszélünk és viselkedünk mi úgy, hogy az minden társadalmi rétegben az legyen!
Nyerő!

L. N. Peters 2012.06.09. 17:20:35

@CiliCili: Igen. Bár minden társadalmi rétegben aligha tudunk és akarunk nyerők lenni.

CiliCili 2012.06.09. 17:22:35

@L. N. Peters:

Akik felettünk lehetnének, ott igen!
Az általános műveltségünk okán!
Akik alattunk?
Ott pedig értelemszerűen..kevesebb igény okán!

CiliCili 2012.06.09. 18:16:38

@L. N. Peters:

Elő szokott az is fordulni...

CiliCili 2012.06.09. 19:34:10

@L. N. Peters:

Köszönöm, ha Te így látod!
süti beállítások módosítása